O analiza a blogosferei romanesti bazata pe RoBloggers Survey
Carmen Holotescu
Autor eLearningBlog
Director Timsoft
Cristian Manafu
Autor MANAFU*
Editor Biz,
Campaign
data publicarii: 20 august 2006; vezi si analizele din 2005 si din 2007
-
Introducere
- Sectiuni chestionar
-
Informatii personale
-
Modalitati de informare
-
Bloguri monitorizate
-
Bloguri editate ( 1 )
-
Bloguri editate ( 2 )
-
Blogosfera romaneasca
- Anexe
-
Estimare dimensiune blogosfera romaneasca
-
Comentarii pe alte bloguri si alte prezentari
-
Lista blogurilor care au publicat informatia despre chestionar
1. Introducere

Intre 29 iulie si 15 august, bloggerii romani au fost invitati sa raspunda
chestionarului
RoBloggers, propus de autori.
Acest sondaj s-a bazat pe o contributie voluntara si nerestrictiva, fiind
promovat prin word-of-blog -104 bloguri au afisat logo-ul
sau au scris despre chestionar - vezi
lista si categoriile acestor bloguri.
Pornind de la modul de informare asupra chestionarului, precum si de la
complexitatea sa, ce a necesitat un grad de atentie si dedicare ridicat, suntem
tentati sa credem ca cei 272 respondenti sunt un segment
reprezentativ la nivelul bloggerilor activi din blogosfera romaneasca.
Aici ii includem pe cei care dedica timp important pentru a scrie, a citi, a comenta bloguri, fapt relevat si de studiu.
In prezentarea rezultatelor vom face o paralela cu studiul
Pew / Internet despre
bloggerii
americani, aparut in iunie 2006 - dar trimiteri si la alte studii relevante.
Mentionam ca studiul celor 12 milioane
de bloguri americane s-a bazat pe raspunsurile date telefonic de 233 bloggeri.
Sondajul s-a derulat pe parcursul a patru luni, raportul fiind publicat dupa 3
luni.
Putem considera atunci ca cei 272 de bloggeri romani sunt un reper corect
pentru blogurile romanesti - in jurul a 10 mii - vezi estimarea lui Carmen pornind de la sistemele de gazduire.
A se vedea si analiza din anul trecut, bazata pe blogurile de la Colectie, realizata de Carmen.
Mai jos sunt prezentate si comentate cele 6 sectiuni ale chestionarului.
^
Sectiunile chestionarului
C1. Informatii personale
1. Prenume si nume
18% dintre bloggerii respondenti nu au introdus numele - in general, acestia nu si-au publicat numele nici pe blogul propriu.
Spre comparatie, 55% dintre bloggerii americani publica sub
pseudonim, conform studiului Pew / Internet
despre
bloggerii americani.
2. [*] Varsta
sub 18 |
- |
17 |
 
6.25% |
18-25 |
- |
140 |
 
51.47% |
26-30 |
- |
60 |
 
22.06% |
31-35 |
- |
33 |
 
12.13% |
36-40 |
- |
13 |
 
4.78% |
41-45 |
- |
4 |
 
1.47% |
46-50 |
- |
1 |
 
0.37% |
51-55 |
- |
0 |
 
0.00% |
56-60 |
- |
1 |
 
0.37% |
61-65 |
- |
0 |
 
0.00% |
66-70 |
- |
0 |
 
0.00% |
peste 70 |
- |
1 |
 
0.37% |
n/a |
- |
2 |
 
0.74% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Mai mult de jumatate dintre bloggeri - 51,47% - au varste cuprinse intre 18
si 25 de ani, in timp ce un segment important este reprezentat de intervalul de
varste 26 - 35 ani - 34,19%; aceasta ne face sa remarcam ca in blogosfera cei
mai multi bloggeri vin dintr-un segment drag celor mai multi advertiseri: 18 -
35 ani.
Comparatia acestor cifre cu cele din sondajul
Pew / Internet, releva un procent mult mai
scazut pentru bloggerii romani peste 40 de ani - 3% fata de 30%.
Situatia bloggerilor romani este insa foarte asemanatoare cu datele relevate
de studiul Perseus asupra bloggerilor
la nivel mondial -
The
Distributed Population; in cazul acestui studiu s-au luat in considerare
informatiile despre useri, inregistrate de sistemele de gazduire a blogurilor.
Distributia dupa varsta:
13-19 - 58.3%
20-29 - 36.0%
30-39 - 4.4%
40-49 - 1.1%
50+ - 0.3%
3. [*] Sex
F |
- |
70 |
 
25.74% |
M |
- |
202 |
 
74.26% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Survey-ul ne-a aratat ca numarul femeilor autoare de bloguri este de trei ori mai mic decat cel al bloggerilor barbati - 25.74% fata de 74,26%.
Pentru cei care urmaresc un numar mare de
bloguri, proportia nu este o surpriza; pe de alta parte, profilul bloggerului nu
poate fi mult diferit de al
internautului - cunoasteti o statistica mai recenta?
Proportiile sunt inversate fata de studiul
Perseus -
The
Distributed Population: 68.1% femei si 31.9% barbati.
In cazul
Pew / Internet, proportiile sunt egale;
aceasta se datoreaza si selectiei bloggerilor ce au fost contactati telefonic.
4. [*] Educatie
Liceu |
- |
59 |
 
21.69% |
Facultate |
- |
151 |
 
55.51% |
Master |
- |
50 |
 
18.38% |
Doctorat |
- |
7 |
 
2.57% |
n/a |
- |
5 |
 
1.84% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Rezultatele sondajului arata ca in cea mai mare masura - 55,51%, bloggerii
sunt absolventi de facultate sau inca pe bancile facultatilor, acestia fiind
urmati de liceeni - 8.09%, vezi mai jos - si cei cu studii medii - in total 21,69%.
Poate cel mai interesant aspect la acest capitol este dat de prezenta in
numar consistent, o cincime, a masteranzilor - 18,38%.
5. [*] Domeniul de activitate
Elev |
- |
22 |
 
8.09% |
Student |
- |
55 |
 
20.22% |
Invatamant |
- |
17 |
 
6.25% |
Finante-Banci |
- |
5 |
 
1.84% |
IT & Telecomunicatii |
- |
69 |
 
25.37% |
Sanatate |
- |
0 |
 
0.00% |
Servicii |
- |
7 |
 
2.57% |
Media |
- |
31 |
 
11.40% |
Marketing |
- |
22 |
 
8.09% |
Resurse Umane |
- |
1 |
 
0.37% |
Transporturi |
- |
0 |
 
0.00% |
Comert |
- |
3 |
 
1.10% |
Imobiliare |
- |
0 |
 
0.00% |
Agricultura |
- |
0 |
 
0.00% |
Constructii |
- |
3 |
 
1.10% |
Alt |
- |
37 |
 
13.60% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Poate este natural sa fie asa: oamenii din IT, Telecomunicatii si Internet domina
comunitatea bloggerilor - 25,37%, insa nu in mod coplesitor, fiind secondati la
mica distanta de cei care inca sunt studenti - 20,22%.
Oamenii din Media & Marketing se fac remarcati si ei - la fel de natural - cu
o forta cumulata de 19,49%.
Sa remarcam de asemenea ca dascalii nu exploateaza potentialul
educational al blogurilor decat in mica masura - 1 din 16 bloggeri este dascal -
6.25%. Proportia elevilor si a studentilor este de mai mult de patru ori mai
mare - 28.31%.
6. Precizati alt
domeniu ( daca este cazul )
13.60% activeaza in Administratie, Publicitate, PR, Turism, Justitie, ONG,
Cultura.
7. [*] Localitate -
(
plasare blog pe harta )
Arad - 3
Bacau - 2
Baia - Mare - 8
Baia - Sprie - 1
Botosani - 1
Braila - 1
Brasov - 4
Bucuresti - 151
Cluj - 8
Constanta - 7
Craiova - 4
Deva - 1
Drobeta - Turnu-Severin - 1
Fagaras - 1
Galati - 3
Iasi - 15
Neamt - 1
Oradea - 6
Piatra-Neamt - 1
Pitesti - 2
Ploiesti - 3
Roman - 2
Sibiu - 1
Suceava - 5
Targu - Mures - 1
Targu - Jiu - 1
Timisoara - 11
Urziceni - 1
Valcea - 1
Zalau - 1
Baltimore - 1
Barcelona - 1
Baton - Rouge, - Louisiana - 1
Brno - 1
Chicago - 1
Chisinau - 2
Darmstadt - 1
Detroit - 1
Düsseldorf - 1
Lyon - 1
Melbourne - 1
Montreal - 1
Morella - 1
New - York - 1
Palaiseau - 1
Paris - 3
Seattle - 1
Sofia - 1
Toronto - 1
Vancouver, British Columbia - 1
Würzburg - 1
55.51% dintre respondenti sunt din Bucuresti; ceilalti locuiesc in
orase din toate zonele tarii sau in strainatate.
Se poate ca per total proportia intre blogurile din afara Bucurestiului si cele din Bucuresti sa fie mai mare decat 45 / 55, cat e in urma chestionarului. Cam acesta este insa raportul blogurilor ce si-au format un profil, sunt cunoscute si apreciate.
8. Tara (
daca nu este Romania )
9% dintre respondenti s-au stabilit sau studiaza in alta tara:
SUA - 6, Franta - 5, Canada - 3, Germania - 3,
Moldova - 2, Spania - 2, Australia - 1, Bulgaria - 1, Cehia - 1.
^
C2. Modalitati de informare
9. [*] Mediile de informare preferate
- selectie multipla
Presa |
- |
142 |
 
52.20% |
TV |
- |
139 |
 
51.10% |
Radio |
- |
60 |
 
22.05% |
Bloguri |
- |
206 |
 
75.73% |
Site-uri stiri |
- |
217 |
 
79.77% |
Alt |
- |
18 |
 
6.61% |
Total raspunsuri |
- |
782 |
Site-urile de stiri reprezinta principala sursa de informatii pentru 79.77 %
din bloggeri, insa foarte, foarte aproape se situeaza blogurile - 75.73%.
Remarcam cum presa intrece televiziunea in randul preferintelor de informare,
dar nu discrepant, radioul fiind preferat in proportia cea mai scazuta.
10. Precizati alt
mediu ( daca este cazul )
Alte surse de informare sunt: carti, biblioteci, discutii cu prietenii,
reviste, forumuri de discutii, podcasturi.
11. [*] De unde accesati Internetul?
- selectie multipla
Scoala / Facultate |
- |
43 |
 
15.80% |
Serviciu |
- |
159 |
 
58.45% |
Acasa |
- |
258 |
 
94.85% |
Internet Cafe |
- |
9 |
 
3.30% |
Retele wireless |
- |
35 |
 
12.86% |
Alt |
- |
9 |
 
3.30% |
Total raspunsuri |
- |
513 |
Era Internet cafe-urilor pare sa fi apus.
Acum cei mai multi bloggeri acceseaza Internetul de acasa - 94.85%, in timp
ce doar 3.30% mai merg la un cafe pentru acces online.
Calculatorul de la birou este si el un punct de acces important, fiind
mentionat de 58.45% dintre respondenti.
Un procent semnificativ - 12.86% - au acces wireless.
12. Precizati alta
modalitate ( daca este cazul )
Alte raspunsuri: mobil, GPRS, WAP.
13.
[*] Accesati Internetul zilnic?
Da |
- |
266 |
 
97.79% |
Nu |
- |
6 |
 
2.21% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Asta da surpriza placuta! 97,79% dintre bloggeri intra online zilnic, ceea ce
in corelare cu consumul media - vezi Medii de informare preferate - intareste
ideea ca anumiti consumatori pot fi targetati eficient online de catre marketeri.
14. [*] Timp petrecut zilnic online ( numar ore
in medie )
sub 1 |
- |
1 |
 
0.37% |
1-2 |
- |
20 |
 
7.35% |
3-4 |
- |
78 |
 
28.68% |
5-6 |
- |
63 |
 
23.16% |
7-8 |
- |
28 |
 
10.29% |
peste 8 |
- |
82 |
 
30.15% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Pentru bloggeri, Internetul reprezinta o parte importanta din activitatile
lor cotidiene si chiar o parte din viata lor, pentru unii poate chiar cea mai
importanta activitate.
30,15% au declarat ca petrec peste 8 ore pe Internet, iar 10,29% stau pe web
intre 7 si 8 ore.
Evident exista o serie de explicatii pentru aceste rezultate surprinzatoare -
multi au job-uri legate de Internet sau au deschis in permanenta browser-ul si
isi verifica din cand in cand cel putin mesageria - e-mail sau IM, insa ele ne
subliniaza si mai mult importanta Internetului ca medium ( de informatii si/ sau
publicitate ) pentru bloggeri.
A se remarca faptul ca un procent destul de mic din timpul petrecut online
este dedicat citirii blogurilor - vezi intrebarea 25.
15.
[*] Timp petrecut zilnic in fata TV ( numar
ore in medie )
sub 1 |
- |
147 |
 
54.04% |
1-2 |
- |
99 |
 
36.40% |
3-4 |
- |
26 |
 
9.56% |
5-6 |
- |
0 |
 
0.00% |
7-8 |
- |
0 |
 
0.00% |
peste 8 |
- |
0 |
 
0.00% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
In contrast cu timpul petrecut online, este urmarirea programelor TV. Cei mai multi bloggeri - 54,04% - petrec sub o ora pe zi in fata TV-ului, iar 36,40% intre 1-2 ore.
Niciun blogger nu se uita mai mult de 4 ore la emisiunile TV.
16. [*] Activitatea preferata desfasurata in timpul
liber
Activitatile preferate pentru timp liber: lectura, sport, plimbari, familie, calatorii, fotografie, muzica, filme, jocuri, intalniri cu prietenii, clubbing, scris, navigare Internet, programare, webdesign.
^
C3. Bloguri monitorizate
17. [*] In ce an ati auzit prima data de bloguri?
inainte de 2000 |
- |
10 |
  3.68% |
2000 |
- |
11 |
  4.04% |
2001 |
- |
10 |
  3.68% |
2002 |
- |
22 |
  8.09% |
2003 |
- |
51 |
  18.75% |
2004 |
- |
75 |
  27.57% |
2005 |
- |
81 |
  29.78% |
2006 |
- |
12 |
  4.41% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Termenul de weblog a fost creat de Jorn Barger in 1997;
Peter Merholz
a propus in 1999 termenul mai scurt blog - vezi Weblog History.
Mai mult de jumatate dintre respondenti - 57.35% - au auzit prima data de bloguri in 2004 si 2005 - anul 2004 a fost considerat pe plan mondial anul blogurilor.
Sa remarcam ca in general o perioada de un an - doi ( de citire / informare asupra
blogurilor ) trece pana la momentul deschiderii unui blog:
46. [*] Cand a fost deschis blogul?
inainte de 2000 |
- |
2 |
 
0.74% |
2000 |
- |
0 |
 
0.00% |
2001 |
- |
0 |
 
0.00% |
2002 |
- |
6 |
 
2.21% |
2003 |
- |
14 |
 
5.15% |
2004 |
- |
32 |
 
11.76% |
2005 |
- |
79 |
 
29.04% |
2006 |
- |
139 |
 
51.10% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
18. [*] De unde ati auzit?
Navigare Internet |
- |
171 |
  62.87% |
Reviste IT |
- |
5 |
  1.84% |
Presa |
- |
14 |
  5.15% |
Prieteni |
- |
62 |
  22.79% |
Alt |
- |
20 |
  7.35% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Internetul si discutiile cu prietenii ocupa primele doua pozitii in a oferi prima informatie despre bloguri.
19. Precizati alta sursa ( daca este cazul )
S-au primit 23 de raspunsuri indicand alte surse: mediul profesional,
conferinte, presa, televiziune, cursuri la facultate, discutii cu alti bloggeri.
20. [*] Preferati termenul
blog |
- |
263 |
  96.69% |
weblog |
- |
9 |
  3.31% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Daca in urma cu 2 ani, frecventa utilizarii termenului weblog era chiar mai
mare decat pentru blog, acum preferinta pentru blog este clara.
Puteti cauta blog si weblog cu Google pe WWW, respectiv in paginile romanesti
si veti constata un raport de 8 la 1, respectiv 3 la 1.
21. [*] Cate bloguri romanesti urmariti?
1-5 |
- |
43 |
  15.81% |
6-10 |
- |
61 |
  22.43% |
11-20 |
- |
86 |
  31.62% |
21-50 |
- |
46 |
  16.91% |
51-100 |
- |
29 |
  10.66% |
101-200 |
- |
4 |
  1.47% |
201-300 |
- |
2 |
  0.74% |
301-400 |
- |
0 |
  0.00% |
401-500 |
- |
1 |
  0.37% |
peste 500 |
- |
0 |
  0.00% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Mai mult de 2 treimi - 69.86% - urmaresc mai putin de 20 de bloguri. Asa se
explica de ce o treime din numarul total de bloggeri - 33.11%, a se vedea intrebarea
23 - nu
folosesc nici un agregator / RSS Reader, vizitand direct site-urile blogurilor
pentru a fi la curent cu noile insemnari.
22. [*] Cate bloguri straine urmariti?
1-5 |
- |
144 |
  52.94% |
6-10 |
- |
50 |
  18.38% |
11-20 |
- |
27 |
  9.93% |
21-50 |
- |
30 |
  11.03% |
51-100 |
- |
8 |
  2.94% |
101-200 |
- |
9 |
  3.31% |
201-300 |
- |
2 |
  0.74% |
301-400 |
- |
2 |
  0.74% |
401-500 |
- |
0 |
  0.00% |
peste 500 |
- |
0 |
  0.00% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Numarul blogurilor straine urmarite este si mai mic, nu mai multe decat 5
pentru jumatate din bloggeri.
23. [*] Pentru monitorizarea
RSS -urilor / blogurilor, ce agregator / RSS reader utilizati?
- selectie multipla
O treime din numarul total - 37.13% - nu folosesc nici un agregator / RSS
Reader, vizitand direct site-urile blogurilor pentru a fi la curent cu noile
insemnari.
O cincime dintre bloggeri utilizeaza agregatorul Bloglines
pentru a fi la curent cu insemnarile noi din bloguri. Urmatoarele trei optiuni
sunt: Google Reader - agregator
online, FeedReader si RSSReader
- RSS Readere care se instaleaza local.
24. Precizati agregator / RSS Reader ( daca nu apare mai sus )
Pentru monitorizarea blogurilor se mai utilizeaza: Live Bookmarks in FireFox,
Opera, KlipFolio, NetNewsWire, RSS Bandit, News Fox, Sage sau Newsfox (extensii
Firefox), SharpReader, Omea Reader, Mozilla Thunderbird, DeepNet, Newshutch,
RSSOwl, Liferea, FeedDemon, NewzCrawler, rss2email, vienna, Wizz, Desktop
Sidebar, Feedjumbler, Akregator,SharpReader.
25. [*] Timp petrecut zilnic citind bloguri ( numar ore in medie )
sub 1 |
- |
116 |
  42.65% |
1-2 |
- |
138 |
  50.74% |
3-4 |
- |
16 |
  5.88% |
5-6 |
- |
2 |
  0.74% |
7-8 |
- |
0 |
  0.00% |
peste 8 |
- |
0 |
  0.00% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Citirea blogurilor nu ia mai mult de o ora in medie zilnic pentru 42.65% si
intre 1 si 2 ore pentru 50.74%. Doar 6.6% dintre bloggeri petrec mai mult de 3 ore
citind bloguri.
26. [*] In ce categorii se incadreaza blogurile urmarite?
Business |
- |
102 |
  37.50% |
Cultura |
- |
138 |
  50.73% |
Design |
- |
104 |
  38.23% |
Drept |
- |
7 |
  2.57% |
Educational |
- |
42 |
  15.44% |
Foto |
- |
123 |
  45.22% |
IT |
- |
134 |
 
49.26% |
Jurnalism |
- |
93 |
  34.19% |
Medicina |
- |
8 |
  2.94% |
Personal |
- |
220 |
  80.88% |
Podcast |
- |
24 |
  8.82% |
Politica |
- |
26 |
  9.55% |
Sport |
- |
19 |
 
6.98% |
Video |
- |
33 |
  12.13% |
Alta |
- |
31 |
  11.39% |
Total raspunsuri |
- |
1104 |
Pe primele 6 pozitii la categoriile de bloguri urmarite sunt, in
ordine descrescatoare: Personale - 80.88% dintre bloggeri urmaresc bloguri
personale, Cultura - peste jumatate - 50.73%, IT - aproape jumatate - 49.26% , Foto, Design, Business, Jurnalism.
Cele specializate in Politica au un procent mai redus, la fel si
cele de Sport - chestionarul s-a incheiat tocmai inainte de lansarea
blogurilor redactorilor Gazetei Sporturilor;
altfel, probabil, aparea pentru aceasta categorie un procent mai mare.
27. Alte categorii ( daca este cazul )
28. [*] In raport cu presa traditionala, cum considerati informatiile din bloguri?
mai putin credibile |
- |
62 |
  22.79% |
la fel de credibile |
- |
145 |
  53.31% |
mai credibile |
- |
65 |
  23.90% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Blogurile sunt considerate mai putin credibile decat presa traditionala de
catre o patrime dintre bloggeri - 22.79% si mai mult de jumatate - 53.31% -
considera blogurile la fel de credibile.
29. Justificare
Printre raspunsurile primite:
- Sunt exprimari libere, fara constrangeri de tip politica editoriala sau de
trust, fara inregimentari.
- Nu intotdeauna cei care tin un blog sunt destul de motivati sa faca
cercetarile necesare unei reprezentari cat mai obiective a realitatii.
- Presa tinde sa fie influentata de anumite organizatii, institutii, etc. De
obicei, in bloguri oamenii isi spun parerea si o comenteaza. Chiar daca nu au
aceeasi autoritate, oricum articolele din bloguri te fac sa gandesti asupra
situatiilor descrise in alt mod decat presa.
- Tinand cont ca ma intereseaza in special stiri IT, pot spune ca presa IT
traditionala nu poate tine pasul din pacate cu rapiditatea blogurilor.
- Blogurile nu pot fi privite ca un tot, la fel cum nici presa traditionala
nu este unitara. Sunt credibile blogurile de specialitate, scrise de
profesionisti, cu noutati, analize, comentarii, validari prin dialogul cu
ceilalti.
- Simt nevoia sa cerific suplimentar informatia.
- Credibilitatea este un atribut pe care atit un ziar, cit si un blogger
trebuie sa le cistige. Asa ca eu nu citesc decit blogurile care si-au cistigat
credibilitate in ochii mei.
- Spre deosebire de multe site-uri de stiri pe blog-uri poti sa te uiti la
comentarii si daca exista alti bloggeri care scriu despre acelasi lucru. In
general daca mai multi spun ca acea informatie este adevarata atunci este
foarte posibil sa fie.
- Tind a spune la fel de credibile in masura in care incerc sa urmaresc
bloguri putine, dar, spun eu, cu o informatie demna de incredere.
- Blogurile nu sunt neaparat o sursa de informatie (asemeni unei stiri), ci
mai degraba o sursa de reactii la o anumita informatie (asemeni unui
editorial). Din acest punct de vedere, editorialul e la fel de credibil si in
online si in offline, conteaza doar de cine e scris.
- La fel ca in cazul presei traditionale blog-urile au unul sau mai multi
autori care, prin prezentarea de informatii false, si-ar pierde credibilitatea
si, in scurt timp, cititorii.
- Este greu de raspuns, depinde in primul rand de cata incredere am in
blogul respectiv :). Nu exista cenzura (decat poate auto-cenzura),
informatiile sunt "la cald", directe, fara intermediari, nu exista interese
financiare majore sau politici de trust, sunt mai rapide.
- Deoarece ajung sa cunosc citind un blog personal persoana care sta in
spatele lui, consider filtrul pe care il aplica informatiilor pe care le
prezinta mai eficient si mai relevant pentru mine.
- Blogurile folosesc de multe ori informatii preluate din presa, verificate,
deci se siuteaza cam la acelasi nivel de credibilitate.
- As fi votat "mai credibile" daca ar fi fost adevarat in 100% din cazuri.
Per ansamblu, informatiile furnizate prin bloguri concureaza strans cu cele
din presa traditionala.
- Nu sunt întotdeauna citate sursele si, fiind în marea ei parte o
activitate non-profit, numai zelul poate asigura o temeinica si veridica
informare.
- Scrise tot de oameni...uneori chiar de aceeasi oameni.
- Putine bloguri au continut original -- multe preiau si comenteaza info din
presa traditionala. Continutul original provine de la bloggeri care chiar au
asistat la anumite evenimente, si de obicei e veridic.
- Majoritatea bloggerilor pe care ii urmaresc sunt jurnalisti. Mi se pare
firesc sa-mi inspire mai multa credibilitate decat can-can-urile din ziare.
^
C4. Bloguri editate ( 1 )
30.
[*] Cate bloguri scrieti / la cate colaborati?
1 |
- |
146 |
 
53.68% |
2 |
- |
74 |
 
27.21% |
3 |
- |
28 |
 
10.29% |
mai multe decat 3 |
- |
24 |
 
8.82% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Putin mai mult decat jumatate din bloggeri - 53.68% - scriu un singur blog;
mai mult de o patrime - 27.21% - 2, 10.29% - 3, iar 8.82% mai mult de 3.
Sa notam proportiile apropiate de cele rezultate din
studiul Pew
despre bloggerii americani: 53% au un blog - identic, 17% - 2, iar
restul, 3 sau mai multe.
31. Precizati
numarul ( daca este mai mare decat 3 )
Totalizand cele 22 de raspunsuri se ajunge la 101.
Facem calculul blogurilor respondentilor:
146 + 2 * 74 + 3 * 28 + 101 = 479
Cum unele sunt bloguri de grup - 68 este valoarea rezultata din sectiunea
urmatoare - si fiind posibil ca autori ai acelorasi bloguri sa fi raspuns la
chestionar, putem aprecia ca numarul de bloguri scrise de respondenti este de
aproximativ 400.
32.
[*] Cate ore ( in medie ) acordati zilnic scrierii
blogului / blogurilor si raspunsurilor la comentariile vizitatorilor?
sub 1 |
- |
185 |
 
68.01% |
1-2 |
- |
78 |
 
28.68% |
3-4 |
- |
8 |
 
2.94% |
5-6 |
- |
1 |
 
0.37% |
7-8 |
- |
0 |
 
0.00% |
peste 8 |
- |
0 |
 
0.00% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Marea majoritate - 68.01% - acorda sub o ora pe zi pentru a scrie insemnari,
raspunsuri in blog, iar o patrime - 28.68% - intre 1 si 2 ore.
Sa comparam cu valorile de la intrebarile referitoare la timpul petrecut
online - intrebarea 14 - si pentru citirea blogurilor - intrebarea 25.
33.
[*] Sursele de informare pentru scrierea
insemnarilor sunt - selectie multipla
Alte bloguri |
- |
154 |
 
56.61% |
Site-uri |
- |
192 |
 
70.58% |
Presa |
- |
101 |
 
37.13% |
TV |
- |
82 |
 
30.14% |
Carti |
- |
125 |
 
45.95% |
Activitatea / experienta personala |
- |
260 |
 
95.58% |
Alte |
- |
33 |
 
12.13% |
Total raspunsuri |
- |
947 |
Activitatea / experienta personala reprezinta principala sursa de informatii pentru
scrierea insemnarilor pentru 95.58% dintre bloggeri; urmeaza site-uri -
70.58%, alte bloguri - cu 56.61%, carti - cu 45.95%, foarte bine - si
presa - cu 37.13%.
Informatiile prezentate la TV sunt cotate ca avand cea mai mica influenta
in scrierea blogurilor.
Ce remarcam: surse multiple de informatii, ce pot fi verificate, validate.
34. Precizati alte
surse ( daca este cazul )
Ca si alte surse au fost enumerate: informatii primite prin e-mail /
newslettere, discutii cu studenti / colegi / prieteni, imagini - pentru bloguri
foto, forumuri de discutii, profesie, muzica, radio.
35.
[*] Care considerati ca sunt avantajele pe care le
aveti scriind un blog / bloguri? - selectie multipla
Cresterea notorietatii personale |
- |
134 |
 
49.26% |
Cresterea notorietatii firmei / organizatiei |
- |
49 |
 
18.01% |
Utilitate in managementul proiectelor in care sunt implicat |
- |
27 |
 
9.92% |
Managementul informatiilor |
- |
46 |
 
16.91% |
Se constituie intr-un portofoliu personal |
- |
101 |
 
37.13% |
Validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti |
- |
155 |
 
56.98% |
Faciliteaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri /
vizitatori |
- |
147 |
 
54.04% |
Fiecare blog este parte a unei comunitati online |
- |
75 |
 
27.57% |
Accesul la segmente noi de audienta |
- |
56 |
 
20.58% |
Prezinta reactii rapide la diverse evenimente |
- |
88 |
 
32.35% |
Faciliteaza demararea de noi proiecte |
- |
53 |
 
19.48% |
Gasirea de noi parteneri de afaceri |
- |
36 |
 
13.23% |
Gasirea de noi prieteni |
- |
93 |
 
34.19% |
Utilitate in activitatea de documentare / cercetare |
- |
69 |
 
25.36% |
Cost redus de intretinere |
- |
68 |
 
25.00% |
Alte |
- |
36 |
 
13.23% |
Total raspunsuri |
- |
1233 |
Avantajul principal este considerat a fi validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti
- de catre 56.98% dintre respondenti, iar 54.04% apreciaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri /
vizitatori.
1 din 2 bloggeri - 49.26 - considera ca scriind bloguri i-a crescut notorietatea personala, iar 1 din
3 ca blogul se constituie intr-un portofoliu personal -
37.13%.
Reactia rapida la evenimente, gasirea de noi prieteni si inchegarea de
comunitati sunt avantajele urmatoare apreciate.
Procentele sunt apropiate de cei care apreciaza faptul ca blogul ii sprijina
in organizarea informatiilor, in documentare, in demararea de noi proiecte si
ca intretinerea se face cu cost redus.
Noi segmente de audienta si cresterea notorietatii fimei / organizatiei sunt
avantaje apreciate mai ales de cei care scriu bloguri de business,
corporatiste.
Firmele Edelman si
Technorati au derulat in 2005-6 un
sondaj adresat
bloggerilor din Asia, Europa, America de Sud si Nord, si recent celor din
Japonia -
chestionarul este
analizat de Constantin Basturea de la
PR meets the WWW.
La intrebarea care este motivul principal pentru care editati un blog, s-a
raspuns ca mai jos; a doua valoare este pentru bloggerii din Japonia:
pentru cresterea notorietatii personale: 33.9%; 4.7%
inregistrare ganduri / experiente: 31.54%; 28.2%
comunicarea cu ceilalti: 20.3%; 7.0%
pentru un venit: 4.6%; 4.2%
De remarcat procentul foarte mic pentru care bloggerii japonezi scriu pentru
cresterea notorietatii personale - 4.7%, comparativ cu 33.9% in general si
49.26% la noi.
36. Enumerati alte
avantaje
Alte avantaje apreciate de bloggeri:
- Simpla scriere intr-un blog ofera senzatia ca exista
un drept la opinie. Drept pe care oricine il are, insa nu toti si-l exercita;
cred ca asta e principalul motiv pentru care tin blogul.
- Este un mijloc de a publica informatii utile altora.
- Te obliga ( in sens pozitiv ) sa notezi lucuri pe care altfel le-ai pierde,
uita. Faptul ca un blog este public nu face altceva decat sa te faca mai
responsabil, mai atent la ceea ce scrii.
- Promovarea brandului si a produselor/serviciilor.
- Exprimarea intr-un mod rapid si eficient a unor idei.
- Mediu de invatare personal si in comunitate cu altii.
- Ajuta la cizelarea exprimarii in scris ( si nu numai) , te ajuta sa iti
dezvolti capacitatea de comunicare a ideilor, te ajuta sa eviti inhibitiile
in prezentarea propriilor idei in fata unui public.
- Comunicare interactiva autentica, arhiva de idei, terapie.
37. Enumerati
eventuale dezavantaje
Printre dezavantajele remarcate de bloggeri:
- Daca esti persoana publica sau companie, trebuie sa fii atent la ce
scrii sau cine se ocupa de scris. Totusi nu sunt adeptul ideii de
autocenzura pentru a fi pe placul audientei.
- Fara un management judicios al timpului, blogging-ul te poate sustrage
de la alte proiecte, 'mai reale' si mai importante.
- Nu poti sa iti alegi cititorii, si unele reactii te pot dezamagi.
- Pot aparea probleme in relatiile personale deja create in lumea reala,
din cauza unor mesaje publicate pe blog.
- Blogul te poate pacali ca esti din ce in ce mai important--> iti poate
cere cu usurinta mai mult timp decat merita - genereaza o obligatie de a
scrie.
- Comentarii neavenite, de prost gust, agresive, intolerante,
revendicative.
- In masura in care devii cunoscut, greselile/esecurile pot sa fie
percepute mai mari decat sunt in realitate.
- Ocupa mult timp intretinerea blogului, blogul creeaza anumita asteptari
cititorilor cu privire la autor - uneori e greu de gestionat feedbackul.
38.
[*] Comentariile de la vizitatori si de pe alte
bloguri, referitoare la al/ale dvs, va influenteaza modul de a scrie?
Mai mult de jumatate dintre bloggeri - 53.31% - tin cont in modul de scrie, intr-o anumita masura, de comentariile de la vizitatori si de pe alte bloguri. Mult, tin cont doar 6.62%.
Pentru un procent mare - 40.07% - comentariile nu le influenteaza modul de a
scrie.
Daca ne uitam la intrebarea 40, un procent de 20% castiga deja sau vor sa castige bani din
blogging - pentru acestia, atragerea cititorilor este importanta, deci si a tine
cont de comentarii.
39. In ce directoare
romanesti este inscris blogul ( blogurile ) dvs?
Nota:
Am trecut in ultima coloana numarul de bloguri inscrise in directoarele de mai
sus.
Colectia
Timsoft si RO.RSS, cele mai
vechi directoare, au colectat in timp bloguri interesante, fara a fi neaparat
inscrise de autori - deci unii este posibil sa nu stie de prezenta blogurilor in directoare. Proportia blogurilor inscrise este probabil dubla fata decat cea reiesita din chestionar.
De asemenea, dupa ce au raspuns la chestionar, cateva zeci de respondenti si-au
inscris blogurile - probabil unii au aflat doar acum de unele directoare.
Initial, 142 respondenti nu au selectat nici un director in care sa aiba deja inscrise
blogurile - chestionarul a fost deci si o buna ocazie de a-si promova
blogurile prin inscrierea in directoare.
40.
[*] Castigati bani din blogging?
da |
- |
12 |
 
4.41% |
nu si nu imi propun |
- |
216 |
 
79.41% |
nu, dar imi propun pentru viitorul apropiat |
- |
44 |
 
16.18% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Interesant: marea majoritate a bloggerilor - 79.41% - peste trei patrimi, nici nu doresc sa castige bani din blogging.
Probabil cel mai interesant ar fi pentru cei 16.18% dintre bloggeri care doresc in viitorul apropiat sa obtina si un venit, sa afle, sa
invate cum se castiga bani de la cei doar 4.41% care reusesc deja acest lucru
- am remarcat ca blogurile acestora sunt de business, jurnalism, IT, dar si personale, sunt scrise unele in engleza, altele in romaneste, cele mai multe au fost deschise in 2004, unul in 2002, cateva doar in 2006.
41.
[*] Au fost prezentari legate de blogul / blogurile
dvs in presa / TV / radio / conferinte?
Da |
- |
50 |
 
18.38% |
Nu |
- |
222 |
 
81.62% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Blogurile unei cincimi - 18.38% - dintre cei care au raspuns au fost prezentate;
aceasta arata faptul ca printre respondenti s-au aflat majoritatea autorilor de
bloguri valoroase si cunoscute de la noi.
42. Precizati unde
Nu putem decat sa remarcam ca o mare parte a presei, multe posturi radio si
TV au avut prezentari despre bloguri:
- ziare: Adevarul, Evenimentul zilei, Timpul Liber - supliment, Romania
Libera, Cotidianul, Gardianul, Clujeanul, Ziarul Financiar, Jurnalul
National, Curierul National
- reviste: PC Magazine, PC World, Vivid, TVmania, Suplimentul de cultura,
The Bullet, aLtitudini, Dilema veche, Unu&Unu, Xtreme PC, TimeOut
Media&Advertising, Campaign, PC World, Dilemateca, Capital, Saptamana
Financiara, Try Success, ABM-BOS days, The Investor Magazine, Business
Magazin, Academia Catavencu, Observator Cultural, Business Adviser, Prezent,
MarketWatch
- TV: TVR1, TVR Cultural, PRO TV, Antena 1, Realitatea TV
- radio: Radio Romania Cultural, Radio Lynx, City FM - Orasul virtual,
Radio Guerrilla, Radio Romania Actualitati, Deutsche Welle
- conferinte: Revolutia blogurilor, in pregatire pentru ROSI, la
Universitatea de Nord Baia Mare - Facultatea de Inginerie
- site-uri: HotNews, Euractiv.ro, agora ON line
- lucrare dizertatie de Masterat
43.
[*] Ati avut prezentari legate de tema blogurilor
in presa / TV / radio / conferinte?
Da |
- |
31 |
 
11.40% |
Nu |
- |
241 |
 
88.60% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
44. Precizati unde
11.40% dintre respondenti au avut ei insisi prezentari:
- ziare: Cotidianul, presa maghiara
- reviste: Suplimentul de Cultura, aLtitudini, Revistei de Informatica
Sociala - UVT, The Investor Magazine, PC Magazine
- TV: TVR cultural
- radio: Radio Romania Actualitati, Radio Lynx, City FM, Radio Romania
Cultural - emisiunea Cultura.net
- conferinte: Sesiunea de comunicari stiintifice a FJSC 2005, Congresul
international de sociologie Stockholm 2005, Linux si LMS - UVVG Arad 2005,
Revolutia blogurilor, sesiune de comunicari la un liceu, la Universitatea de
Nord Baia Mare, Romanian Computer Show 2004
- site-uri: HotNews, agora ON line
- cursuri la INA, UPT, UVVG Arad, Credis, cursuri online.
^
C5. Bloguri editate ( 2 )
Intrebarile 45-55 despre primul blog editat, au fost repetate pentru
blogurile 2 si 3, asa incat fiecare respondent a putut introduce datele despre
cel mult 3 bloguri.
Mai jos sunt rezultatele cumulate pentru toate blogurile despre care s-au
primit informatii.
45.
[*] Adresa
Total raspunsuri |
- |
272 + 95 + 35 + 12 = 414 |
S-au completatat 402 adrese la sectiunile despre blogurile 1, 2, 3 si s-au mai
primit inca 12 adrese pentru blogurile celor ce au mai mult de 3.
Intentionam sa listam pe categorii, intr-o faza urmatoare, toate blogurile ale
caror adrese s-au primit.
46.
[*] Cand a fost deschis?
inainte de 2000 |
- |
2+0+0 = 2 |
 
0.50% |
2000 |
- |
0+0+0 = 0 |
 
0.00% |
2001 |
- |
0+0+2 = 2 |
 
0.50% |
2002 |
- |
6+1+1 = 8 |
 
2.00% |
2003 |
- |
14+2+0 = 16 |
 
4.00% |
2004 |
- |
32+5+2 = 39 |
 
9.70% |
2005 |
- |
79+30+9 = 118 |
 
29.30% |
2006 |
- |
139+57+21 = 217 |
 
54.00% |
Total raspunsuri |
- |
272+95+35 = 402 |
Mai mult de jumatate dintre blogurile respondentilor - 54% - au fost deschise
in acest an.
De altfel, in discutiile / analizele celor ce urmaresc indeaproape blogosfera
romaneasca s-a apreciat ca in ultimul an, dimensiunea acesteia s-a dublat.
In 2005 au fost deschise aproape o treime din bloguri - 29.30%; in 2004,
considerat pe plan mondial anul blogurilor, doar 1 din 10 bloguri - 9.70%, iar
anterior lui 2004, 7%.
47.
[*] Cate insemnari scrieti?
mai multe insemnari / zi |
- |
37+6+2 = 45 |
 
11.19% |
1 insemnare / zi |
- |
30+7+2 = 39 |
 
9.70% |
cateva insemnari / saptamana |
- |
132+21+10 = 163 |
 
40.54% |
1 insemnare / saptamana |
- |
41+33+9 = 83 |
 
20.64% |
1 insemnare / luna |
- |
19+18+6 = 43 |
 
10.69% |
cateva insemnari / an |
- |
13+10+6 = 29 |
 
7.21% |
Total raspunsuri |
- |
272+95+35 = 402 |
In proportia cea mai mare, adica 2 bloguri din 5 - 40.54% - sunt actualizate de cateva
ori pe saptamana.
Proportii apropiate, 20.89% si 20.64%, deci cate o cincime din bloguri,
primesc una sau mai multe insemnari pe zi, respectiv una saptamanal.
In 1 din 15 bloguri - 7.21% - se scrie mai rar decat lunar.
48.
[*] In ce limba sunt scrise insemnarile?
Romana |
- |
236+75+26 = 337 |
 
64.93% |
Engleza |
- |
117+31+12 = 160 |
 
30.82% |
Franceza |
- |
10+1+1 = 12 |
 
2.31% |
Germana |
- |
3+0+0 = 3 |
 
0.57% |
Italiana |
- |
2+0+0 = 2 |
 
0.38% |
Spaniola |
- |
4+0+1 = 5 |
 
0.96% |
Total raspunsuri |
- |
372+107+40 = 519 |
Doua treimi din bloguri - 64.93% - contin insemnari in limba romana. De
retinut acest procent pentru
estimarile legate de numarul de bloguri, cand se
fac cautari in limba romana - trebuie ajustate cu inca 50%.
Doar in limba romana, blogurile sunt scrise in proportie de 58.95% - 237
dintre cele 402 bloguri.
Intr-o patrime din bloguri, insemnarile sunt scrise in mai multe limbi, de
obicei in romana si engleza - 99 de bloguri, adica 24.62%.
Alte limbi sunt folosite in proportie foarte mica.
49. Daca scrieti si
in alta limba, specificati. Eventual motivati de ce nu scrieti doar in
romaneste
Total raspunsuri |
- |
45+12+5 = 62 |
S-a mai mentionat limba maghiara pentru scrierea insemnarilor si titluri
ocazional japoneze.
Printre motivele pentru scrierea in alte limbi decat romana: exercitiu de
comunicare intr-o alta limba, agregator de stiri in engleza despre Romania,
adsense, targetul este vorbitor de limba engleza, e jurnalul colaboratorilor
unei publicatii bilingve, este varianta în limba engleza a blogului in romana,
pentru consolidarea unui portofoliu pentru proiecte europene curente si
viitoare, imi doresc o audienta mai larga, prin blog tin legatura cu prieteni
din mai multe tari.
50.
[*] In ce categorie se incadreaza blogul?
Business |
- |
13+4+3 = 20 |
 
5.00% |
Cultura |
- |
11+12+1 = 24 |
 
5.97% |
Design |
- |
6+1+0 = 7 |
 
1.74% |
Drept |
- |
1+0+0 = 1 |
 
0.24% |
Educational |
- |
5+9+7 = 21 |
 
5.22% |
Foto |
- |
10+7+2 = 19 |
 
4.72% |
IT |
- |
27+12+4 = 43 |
 
10.70% |
Jurnalism |
- |
4+8+0 = 12 |
 
3.00% |
Medicina |
- |
0+1+0 = 1 |
 
0.24% |
Personal |
- |
177+31+10 = 218 |
 
54.22% |
Podcast |
- |
0+0+0 = 0 |
 
0.00% |
Planning |
- |
1+0+0 = 1 |
 
0.24% |
Politica |
|
2+0+0 = 2 |
 
0.48% |
Publicitate |
- |
2+2+1 = 5 |
 
1.24% |
Social |
- |
2+0+0 = 2 |
 
0.48% |
Sport |
- |
0+1+0 = 1 |
 
0.24% |
Video |
- |
0+0+0 = 0 |
 
0.00% |
Alta |
- |
11+7+7 = 25 |
 
6.21% |
Total raspunsuri |
- |
272+95+35 = 402 |
Mai mult de jumatate din bloguri sunt personale - 54.22%.
Blogurile de IT le urmeaza, avand un procent de 10.70%.
Cu proportii apropiate de 5% urmeaza blogurile de cultura, educationale,
business, foto, jurnalism.
Ultimele luni au insemnat o crestere numarica si valorica a blogurilor de
cultura, business, jurnalism.
51. Alte categorie
( daca este cazul )
Total raspunsuri |
- |
25+11+8 = 44 |
Au mai font mentionate ca si tematici ale blogurilor: media, divertisment,
cultura urbana, animale de casa, spiritualitate, pamflet, hobby, PR, strategie,
branding.
52.
[*] Blogul
contine opinii personale |
- |
269+93+33 =395 |
 
98.26% |
prezinta politica organizatiei |
- |
3+2+2 = 7 |
 
1.74% |
Total raspunsuri |
- |
272+95+35 = 402 |
Chiar daca sunt declarate bloguri ce reprezinta o firma, un post radio sau
TV, un ziar sau o revista, autorii declara ca exprima in blog opiniile
personale. Un procent foarte mic din bloguri - 1.74% - prezinta politica
organizatiei.
53.
[*] Blogul are
un autor |
- |
250+60+24 = 334 |
 
83.08% |
mai multi autori |
- |
22+35+11 = 68 |
 
16.92% |
Total raspunsuri |
- |
272+95+35 = 402 |
Majoritatea blogurilor au un singur autor - 83.08%; bloguri de grup sunt in
general din categoriile cultura, business, IT, foto, politica.
54.
[*] Platforma utilizata
Bloggerii romani utilizeaza o varietate mare de sisteme de gazduire, iar in
anul ce a trecut au aparut cateva sisteme noi romanesti - Ablog, B-log, Four Hooks.
In proportia cea mai mare blogurile ( active ) sunt gazduite de WordPress
- 39.55%, Blogger ( Blogspot ) - 31.84%, weblog.ro
- 9.20%.
Aceste sisteme apar cu un procent mare si la
estimarea
dimensiunii blogosferei romanesti; putem nota insa faptul ca pentru weblog.ro, in ciuda faptului
ca sunt deschise 3500 de bloguri - cam o patrime din numarul total de bloguri
romanesti, procentul celor active este semnificativ mai scazut.
Un procent foarte mic de bloguri active exista pentru sistemele / site-urile
Jurnale.ro,
UBlogs.ro,
Softpedia blogs,
Roportal
blogs - ce totalizeaza 3000 bloguri - la chestionar nu a participat nici un blogger de pe acestea.
55. Specificare alta
platforma ( daca este cazul )
Total raspunsuri |
- |
21+7+1 = 32 |
Alte platforme mentionate: sweblog.net,
blog4ever.com,
blogter.hu,
Typo,
blog.com, elgg.net,
serendipity,
iblog.com, pixelpost.com,
zoomgroups.com,
bloglines.com, sisteme OS, sisteme
proprii.
^
C6. Blogosfera romaneasca
..si acum ...ultimele intrebari referitoare la
blogosfera romaneasca
79.
[*] Cate bloguri credeti ca sunt in blogosfera
romaneasca?
mai putin de 10000 bloguri |
- |
134 |
 
49.26% |
10000 |
- |
42 |
 
15.44% |
15000 |
- |
25 |
 
9.19% |
20000 |
- |
22 |
 
8.09% |
25000 |
- |
12 |
 
4.41% |
30000 |
- |
11 |
 
4.04% |
35000 |
- |
6 |
 
2.21% |
40000 |
- |
1 |
 
0.37% |
peste 40000 |
- |
19 |
 
6.99% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Nota1: Cifrele inaintate de Carmen in urma
estimarii bazate pe sistemele de gazduire, ar fi 12000-14000 pentru
numarul total de bloguri si 1000 pentru cele active.
Comentarii, argumente care sa conduca la alte valori sunt
mai mult decat binevenite.
Nota 2: Daca ne uitam la blogdirectoarele existente si la
blogroll-urile celor din jur, putem aprecia ca exista probabil in jur de
8.000 - 10.000 de bloguri, insa doar o parte intra in categoria bloguri
active. Cristi estimeaza ca in jur de 2.500 de bloguri au activitate
constanta (cel putin trei actualizari lunare).
Pornind de la aceste ipoteze, opinia a jumatate dintre cei care au raspuns chestionarului
este aproape de adevar, in acceptiunea blogurilor active, ale
caror voci se manifesta si se fac auzite - sunt mai putin de 10000.
80.
[*] Care sunt caracteristicile unui blog bun? - selectie
multipla
Ofera informatii interesante, utile, actuale |
- |
203 |
 
74.63% |
Este un spatiu de dialog cu vizitatorii, demareaza dezbateri
interesante, pune pret pe feedbackul primit |
- |
161 |
 
59.19% |
Comenteaza / prezinta in Blogroll alte bloguri valoroase |
- |
86 |
 
31.61% |
Are continut original, nu doar comentarii despre alte surse |
- |
222 |
 
81.61% |
Este actualizat cel putin saptamanal |
- |
167 |
 
61.39% |
Are un design placut si o navigare clara |
- |
146 |
 
53.67% |
Este scris informal, cu umor |
- |
179 |
 
65.80% |
Alte |
- |
16 |
 
5.88% |
Total raspunsuri |
- |
1180 |
Fiind o intrebare cu raspunsuri multiple, iar optiunile vizand
caracteristicile definitorii ale unui blog, a existat cumva un echilbru
intre rezultate.
Ce mai multi dintre bloggeri - 74.63% - apreciaza
continutul original, apoi informatiile interesante, utile, actuale sunt
considerate a caracteriza un blog bun de catre 74.63%; sa fie oferite intr-un stil informal, cu umor -
spun 65.80% .
Actualizarea cel putin saptamanala - apreciata de 61.39% - si crearea unui spatiu de
dialog cu vizitatorii - de 59.19% in a cota
un blog ca fiind bun.
Designul placut si bloguri valoroase comentate sunt caracteristici luate
in
considerate de mai putini bloggeri.
81. Alte
caracteristici
Alte caracteristici notate:
- este scris intr-un limbaj comun
- insemnarile au o ortografie impecabila
- insemnarile nu au acuze la adresa vreunei persoane
- fara injuraturi si exprimare vulgara
- la un moment dat, e vorba de un "har", chiar si in blogging
- are personalitate
- contine mesaje in mai multe limbi.
- descopera oameni interesanti
- pastrarea directiei asumate, consecventa
- are la baza intentia de a transmite/comenta informatii interesante,
iar autorul nu e motivat exclusiv/primordial de propria promovare.
82.
[*] Dati cel putin 3 exemple de bloguri romanesti
pe care le considerati bune, eventual justificati
Mai jos apar blogurile care au fost mentionate de catre cel putin 5 respondenti; pentru fiecare apare categoria si momentul deschiderii:
- .: ... ::. P A G I N I . C O M . :: .. : .
-
Jurnalism - august 2005
- Alex Mihaileanu - blog presant -
Personal - noiembrie 2003
- Alin Popescu
-
Drept - octombrie 2004
-
Alina Andrei -
Foto - mai 2005
- Andressa -
Personal - noiembrie 2005
- Antonio Eram -
Business - septembrie 2005
- BLOGoree.ro blog -
IT - iunie 2006
- Blogu' lui Florin (HiQ) -
Personal - iunie 2006
- Book Blog -
Cultura - martie 2006
- Catastif -
Cultura - august 2005
- cultura-vura -
Cultura - septembrie 2005
- Descult
-
Personale - martie 2006
- Legi
si Internet.ro/blogs -
Drept - septembrie 2004
- eLearningBlog -
Educational - iunie 2004
- Elucubratii - zoso's blog -
Personal - mai 2005
- fabrica de jucarii -
Personal - martie 2005
- feeder -
Cultura - ianuarie 2005
- Hoinar pe web -
Educational - august 2005
- Hotnews Blog -
Jurnalism - februarie 2006
- idei de imprumut -
Personal - mai 2005
- jurnalismonline.ro -
Jurnalism - mai 2006
- kiddo -
Personal - iunie 2004
- Kit.blog ::
Cristian 'Kit' Paul -
Design - septembrie 2003
- Madalin Matica -
Business - iunie 2006
- MANAFU* -
Jurnalism - martie 2004
- Metropotam -
Cultura - ianuarie 2006
- "Mon acte c'est ma liberte" Sartre -
Personal - februarie 2006
-
Mostly harmless -
Personal - iunie 2006
- NEREZONABILUL PROFESOR
-
Educational - februarie 2005
-
Orlando Nicoara -
Business - ianuarie 2006
- Owlspotting -
Jurnalism - iunie 2005
- Prinsea -
Jurnalism - iunie 2004
- Radu Ionescu -
Business - septembrie 2005
- Razvan Antonescu-
IT - februarie 2005
- re:Troniu -
Personal - ianuarie 2003
-
So what? -
Personal - februarie 2006, inaccesibil acum
-
Soft Pr0n ivil Bunny Love
-
Personal - iunie 2005
-
Stefan's
Branding Blog -
Business - octombrie 2005
-
Strangers on the Net -
Jurnalism - august 2004
-
terorism de cititoare -
Cultura - mai 2006
- The Jubjub
Bird -
Personal - februarie 2005
- TTL -
Foto - noiembrie 2004
- Una pe zi cu Novac -
Personal - februarie 2005
- Vivi's developer blog -
Business - august 2005
- Zen Blog -
Personal - iunie 2005
- [alex brie . net] -
Personal - octombrie 2004
Sa notam cate bloguri din fiecare categorie au intrunit cele mai multe aprecieri; se poate observa ca proportia este asemanatoare cu cea rezultata pentru categoriile blogurilor - intrebarea 50.
Mai jos sunt anii in care au fost deschise blogurile; se pot impune bloguri tinere sau este necesar un timp pentru ca
vocea unui blog sa se faca remarcata?
- 2003 - 3
- 2004 - 9
- 2005 - 21
- 2006 - 13
83.
[*] Ati participat la intalniri cu alti bloggeri?
Da |
- |
75 |
 
27.57% |
Nu |
- |
197 |
 
72.43% |
Total raspunsuri |
- |
272 |
Bloggerii nu sunt persoane izolate, nu interactioneaza doar pe Internet, ci isi si organizeaza / planifica intalniri cu alti bloggeri - sa nu uitam
si segmentele de varsta in care se incadreaza ( intrebarea 2 ).
O patrime din bloggerii respondenti au participat la intaniri cu alti
bloggeri.
84.
[*] Un gand pentru / despre blogosfera romaneasca.
Previziuni.
Cateva opinii exprimate:
- Cresterea nu va fi aceeasi ca cea din SUA. Nu se vor face milionari, nu va
da nimeni faliment insa vor avea o influenta notabila.
- Crestere masiva in randul studentilor - crestere masiva in randul
professionals din marketing si advertising.
- Cred ca va creste in viitorul apropiat. Din ce in ce mai multe companii se
vor orienta spre a avea un blog corporatist. In curand vom avea mai multe
retele de bloguri. Sper ca vor intelege cu totii ca desi continutul "vinde",
un design bun sustine.
- Va urma specializare, responsabilizare.
- Subiectul ramane deschis avand in vedere libertatea de exprimare si
dorinta de a te face auzit in cercul de prieteni si nu numai ... si toate
acestea sub invazia noilor tehnologiilor bazate pe web 2.0.
- Odata cu extinderea blogosferei, oamenii isi pot demonstra direct talentul
scriitoricesc, sau eventualele alte talente, de exemplu designul grafic sau
fotografia. Procesul de invatare are loc mai repede si mai usor.
- Ma uimeste tonul agresiv si nepoliticos al unor bloggeri in Romania.
Membrii blogosferei nu impun norme ale etichetei comportamentale decente si
accepta sa citeasca mesaje in limbaj dur si inacceptabil intr-o societate
civilizata.
- Cred ca sunt prea multe vedete in blogosfera romaneasca. Blogul trebuie sa
fie ceva normal, firesc. Cred ca blogosfera se va diversifica in ce priveste
domeniile.
- Mi-as dori o expansiune si in republica Moldova.
- Retelele de blog-uri cu content original vor incepe sa faca bani in maxim
un an. Blogurile personale vor fi in continuare citite dar, din pacate, nu vor
putea depasi anumite limite (din punct de vedere al traficului).
- Cred ca blogosfera o sa creasca in urmatorii ani si o sa devina principala
sursa de informare a utilizatorilor de internet din Romania.
- La plusuri -- creste intr-un ritm mai mare in ultima vreme la minusuri --
cam aceleasi probleme de la nivelul societatii romanesti (i.e. orgolii aiurea,
certuri, fragmentari, dezbinari, gasti, etc). Spre deosebire de offline insa,
blogul este un mediu ce permite mult mai usor discernerea adevarului si nu
prea lasa loc de manipulare.
- Inca nu e prea bine inchegata si inca se cern valori, dar nu va mai dura
mult pana cand se va detasa clar o elita. Sunt prea multi amatori si imitatori,
dar cred ca acestia vor abandona din lipsa feedback-ului (pozitiv).
85. Ce alte
intrebari considerati ca ar fi trebuit sa contina chestionarul? Dati si
raspunsurile.
Alte intrebari sugerate:
- Cate comentarii aveti in medie pentru fiecare insemnare din blog?
- Intrebarea 74 - nu ofera destule variante.
- La alte intrebari legate de cotegorii: personal e prea vag si nu
exclude alt domeniu: poate fi si personal si de business, si personal
si de jurnalism.
- Pentru o prima analiza sunt suficiente intrebarile. In functie de
rezultate se pot angaja si alte cercetari (de gen, de analiza de link etc.)
- Ce v-a determinat sa incepeti un blog?
- De ce ati ales platforma de blogging respectiva?
- Ce credeti ca v-ar face sa nu mai continuati dezvoltarea blogului?
- Puneti in blogroll linkuri catre cei care pun si ei spre dumneavoastra,
sau aveti linkuri doar spre ce considerati ca e de calitate?
- Poate intrebari legate de trafic.
^
Anexe
A1. Estimare dimensiune blogosfera romaneasca
realizata de Carmen in timpul derularii chestionarului, vezi insemnarea in eLearningBlog
In articolul scris in iulie trecut -
O analiza a
blogosferei romanesti - am incercat sa determin cat de mare este
blogosfera romaneasca, pornind de la sisteme de gazduire - atunci estimarea era de 5000 de bloguri.
Actualizarea datelor pentru 2006 apare in tabela de mai jos:.
Sistem gazduire |
Numar in iulie 2005 |
Numar in august 2006 |
Modalitate de determinare |
weblog.ro
sistem romanesc ( g ) |
1200 |
3500 |
Categorii/statistici la weblog.ro
Obs 2005: un procent destul de mic sunt webloguri actualizate
periodic si majoritatea sunt webloguri personale
Obs 2006: perfectionari ale sistemului in anul ce a trecut; se
remarca tot mai multe bloguri valoroase - la Colectie
sunt 30 |
Blogger ( blogspot
) |
300 |
1000 |
Google
site:blogspot.com, pagini in romana
site:myaiesec.net, pagini in romana ( 20 - in 2006 )
Statistici ( incomplete ) la Blogger
referitor la utilizatori din Romania - Blogger:
Browse Profiles - Romania: 40 in 2006 |
WordPress |
100 |
600 |
Google
wp-login.php OR wp-rss2.php, pagini in romana
site:wordpress.com, pagini in romana
Obs 2005: www.lx.ro ofera gazduire |
b2evolution |
20 |
20 |
Google powered b2evolution, pagini
in romana |
LiveJournal |
50 |
50 |
Google site:livejournal.com, pagini
in romana |
MSNSpace |
20 |
100 |
Google site:spaces.msn.com, pagini
in romana |
theSpoke - sectiunea romana -
http://ro.thespoke.net |
20 |
30 |
director membri |
Eyeblog
sistem romanesc |
10 |
10 |
pagina instalari
|
sato sistem romanesc |
25 |
25 |
pagina instalari |
CSBlog
sistem
romanesc |
5 |
5 |
|
Ablog sistem romanesc ( g
) |
- |
250 |
liste bloguri
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
B-log
sistem romanesc ( g ) |
- |
20 |
catalog
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
Four Hooks
sistem romanesc ( g ) |
- |
12 |
network
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
MyBlog.ro
utilizeaza sistemul OS Lifetype |
- |
500 |
lista utilizatori
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
Bloghost.ro
utilizeaza sistemul OS Typo |
- |
100 |
lista utilizatori
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
200blog.com
utilizeaza sistemul OS serendipity |
- |
1? |
Google
site:200blog.com
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
Jurnale.ro |
1200 |
1200 |
Obs: nu au RSS, rar actualizate, teme personale, dificil a fi urmarite
individual - nu prea pot fi considerate bloguri. |
UBlogs.ro utilizeaza sistemul OS
bloxster |
|
1000 |
statistici
Obs 2006: nu exista in vara 2005 |
Softpedia
blogs,
Roportal
blogs
utilizeaza sistemul OS
Invision Power Blog |
|
500
200 |
statistici pe pagina de intrare in bloguri |
Inlink.ro utilizeaza sistemul
mycommunityplace.com |
|
520 |
statistica pe pagina de intrare
in bloguri |
comunitatea Coca-Cola.ro
comunitatea Spatiulmeu.ro, clona MySpace
|
|
neprecizat |
|
360.yahoo.com |
30 |
1200 |
Calcul 2005: Google site:360.yahoo.com, pagini
in romana
Determinare 2006: cautare
utilizatori din Romania |
Typepad |
50 |
2? |
Google site:typepad.com, pagini
in romana |
Movable Type |
20 |
30 |
Google powered movable type, pagini
in romana
link: movabletype.org, pagini in romana
Obs in 2005: www.myblog.ro
ofera gazduire |
CommunityServer |
20 |
20 |
Google communityserver, pagini
in romana |
Textpattern |
20 |
20 |
Google
Textpattern, pagini in romana |
Nucleus CMS |
50 |
50 |
Google link:nucleuscms.org, pagini
in romana
powered nucleus, pagini in romana |
Zope |
10 |
10 |
Google link:zope.org, pagini
in romana |
phpBB, Expression
Engine, Radio Userland, Drupal,
Greymatter, Blosxom,
Xanga, SquareSpace,
sweblog.net, blog4ever.com,
elgg.net |
100 |
200 |
|
Adunand ajungem la 10000; cum, in mare parte, determinarea este prin cautari pentru bloguri in romana sau din domeniul .ro, cred ca putem sa aproximam la 12-14000.
Apreciez insa ca doar 1000 de bloguri sunt active - cu o viata mai
lunga de 6 luni, cu insemnari de cateva ori pe saptamana - 600 dintre acestea sunt la Colectie. In aceasta apreciere ma bazez pe monitorizarea blogosferei romanesti pe care o realizez de mai mult de 2 ani, pe selectia si urmarirea blogurilor care au ceva de spus, prezente la Colectie.
In studiul din aprilie 2006
Plates-formes
de blogs publicat de Le Journal du Net,
se numesc bloguri active cele actualizate cel putin lunar, in ultimele 3
luni.
Se poate constata ca aproximativ
o treime din
blogurile existente sunt active, atat in situatia pe tari, cat si la nivel
mondial. Acceptand ca aceasta proportie este adevarata si la noi, ar rezulta cam
3-4000 bloguri active, in acceptiunea definitiei putin mai flexibile din acest
studiu.
In raspunsul pe care
Kevin Burton
l-a dat lui David
Sifry, referitor la ultimul raport Technorati, spunand ca numarul de 50
milioane de bloguri este exagerat, a dat doua definitii posibile ale blogurile
active: o insemnare pe zi sau cel putin una pe saptamana; ar rezulta 6 milioane
de bloguri, intrucat Technorati primeste ping de la 1.5 milioane pe zi.
Consider ca aprecierea referitoare la cresterea exponentiala a blogurilor,
dar liniara a celor active si valoroase este valabila si pentru blogosfera
romaneasca.
^
A2. Comentarii pe alte bloguri si alte prezentari
Comentariile sunt gasite cu
BlogsBattle pentru
eLearningBlog
si
MANAFU*
- Alex Mihaileanu - blog presant -
blog survey
- Biblioteconomie & Stiinta Informarii -
RoBloggers Survey
- BLOGoree.ro blog -
Blog Survey - rezultate
- Blogu' lui Florin (Hi-Q) -
Rezultate RoBloggers Survey
- Claudiu Popa -
Rezultate sondajului RoBloggers Survey
- Constantin Cocioaba - personal blog - RoBloggers Survey - rezultate
- Dannae's trip through BlogOland -
Rezultatele sondajului RoBloggers
- despre chestii din viata (cu si fara
tehnologie) -
Reactii la chestionarul despre bloguri
- Dragos Dehelean - Puterea Comunicarii -
Cercetare in randurile blogger-ilor romani si concluzii pentru oamenii de PR
- elenalog -
RoBloggers Survey
- Elucubratii - zoso’s blog -
robloggers survey, the aftermath
- Forum BLOGoree.ro - RoBloggers Survey - Rezultate, topic deschis de Hoinar pe web
- HotNews Blog -
Ce bloguri se fac in Romania si cine le face
- Ionut Oprea -
In cautarea seniorilor bloggeri din Romania
- jurnal de noapte - RoBloggers - rezultatele sondajului, RoBloggers - rezultatele sondajului (2), RoBloggers - rezultatele sondajului (3)
- jurnalismonline.ro - Rezultate RoBloggers Survey, Noi rezultate RoBloggersSurvey
- Kit.blog :: Cristian
'Kit' Paul -
Technorati.com/blogs/Romania
- Lifesux... -
RoBloggers Survey Results
-
Lucian Savluc -
RoBloggers Survey - results
- Madalin Matica -
Lista A-blogerilor din Romania
- MANAFU* -
Rezultate RoBloggers Survey 2006, Al doilea val de rezultate 'RoBloggers Survey', Cele mai bune bloguri, Ce facem cu RoBloggers Survey
- Mostly harmless -
robloggers survey
- my news, my way -
Robloggers under scrutiny
- novo -
Cel mai bun blogger roman?
- Pictiseli -
blogu si romanu
- Propozitii ... aparent cu sens -
.
- Soft Pr0n ivil Bunny Love -
A-list for the L-ast time
- sparking
curious mind - RoBloggers Survey, RoBloggers Survey - part II
- Strangers on the Net -
Blogosfera romaneasca
radiografiata - 1, Blogosfera romaneasca
radiografiata - 2
- Succes Dublu -
Rezultate RoBloggers Survey
- think pink....or maybe get lost in the darkness - Rezultate RoBloggers
- Una pe zi cu Novac -
despre prima parte a robloggers survey, robloggers survey partea a doua
Alte prezentari:
- emisiunea Cultura.NET, realizata de
Catalin Sturza, la Radio Romania
Cultural -
interventie Carmen legata de bloguri si
RoBloggersSurvey, 30 august
- la NewsIn, in articolul
Bloggerii au ziua lor, fluxul Cultura-Media, din 31 august - BlogDay, se mentioneaza
evaluarea dimensiunii blogosferei romanesti realizata cu
ocazia chestionarului: "Potrivit
lui Carmen Holotescu, director la firma Timsoft, există în jur de 12-14.000 de
astfel de site-uri româneşti, dintre care 1.000 au o viaţă mai lungă de şase
luni şi sunt actualizate de câteva ori pe săptămână."
-
Ziarul clujeanului -
Doi clujeni in top-ul_blog-urilor, Alexandra Groza - 1 septembrie
- eLearningBlog si
Manafu au fost alese blogurile lunii
august de catre Bradut
Ulmanu si
Iulian Comanescu
- Cotidianul -
Viata la blog, Cosmin Popan - 5 septembrie
-
Banii nostri -
Ce mai fac romanii pe Internet, Sorin Manica - 6 septembrie
- in Revista
Cultura, in articolul despre bloguri, Roblogomania, apar opiniile culese de
Catalin Sturza - merita citite; printre ele, sunt si raspunsurile date de Carmen, cu referiri la
chestionar - 6 septembrie
Cei care au facut evaluari asupra rezultatelor au fost invitati sa opineze urmatoarelor aspecte:
- un numar de 272 de bloggeri poate fi considerat semnificativ pentru cele peste 10000
de bloguri romanesti - cam 1000 active?
- cu aceste cifre referitoare la blogosfera romaneasca sunteti de acord? -
vezi
estimarea
- cum credeti ca se putea gasi un esantion mai corect?
- de catre cine derulat si in ce maniera s-ar putea ajunge la rezultate mai
apropiate de cele reale?
^
A3. Lista blogurilor care au publicat informatia despre chestionar
Raspunsuri primite la chestionar au avut urmatoarea distribuitie:
29 iulie - 32 - 12%
 
30 iulie - 25 - 10%
 
30 iulie - 41 - 15%
 
1 august - 34 - 13%
 
2 august - 28 - 11%
 
3 august - 11 - 4%
 
4 august - 13 - 5%
 
5 august - 8 -
3%
 
6 august - 2 - 1%
 
7 august - 10 - 4%
  
8 august - 10 - 4%
 
9 august - 6 -
2%
  
10 august - 15 - 5%
  
11 august - 7 - 2%
  
12 august - 10 - 4%
  
13 august - 4 - 1%
  
14 august - 8 - 2%
  
15 august - 8 - 2%
  
total - 272 raspunsuri
Listate alfabetic apar blogurile ce au publicat un icon / link spre chestionar.
- #Teroare -
Personal
- :: Las Ca Merge :: -
Personal
- acord parental -
Publicitate
- aiureli.ro -
Personal
- Alex Mihaileanu - blog presant -
Personal
- Analog & Digital Life Of A CyberGolem
-
Personal
- Andreea -
Personal
- Andrei 100% -
Personal
- ANMMA un blog despre Retele radio ad-hoc - IT
-
Asteptari si Neasteptari -
Personal
-
AvionarU's blog -
Personal
- b-log.ro - Sistem blogging
- being me -
Personal
- bits and pieces -
Personal
- Blog cu si despre mine -
Personal
- blogging news -
Personal
- BLOGoree.ro blog -
IT
- Blogu' lui Florin (HiQ) -
Personal
- brandly yours - Business
- Buffer Overflow -
Personal
- carti si alte alea -
Cultura
- Claudiu Popa -
Business
- Concept Design ( Moldova ) -
Jurnalism
-
cultura-vura -
Cultura
- Daniel Neamu Weblog
- Personal
- Dannae's trip through BlogOland
-
Foto
- Dau verde gandurilor -
Personal
- de la Radu Dumitrescu... -
Personal
- Descult - IT
- despre chestii din viata (cu si fara tehnologie)
-
Educational
- Documentare Romania
-
Cultura
- eLearningBlog
-
Educational - nod de plecare
- elena
netea. photo blog -
Foto
- elenalog -
Personal
- Elucubratii -
zoso's blog -
Personal
- Emi Gal -
Business
- Ender's Dragon -
Personal
- engambament
-
Personal
- Excess -
Personal
- fabrica de jucarii -
Personal
- felipov -
Personal
- fericirea -
Personal
- Filip Lepus -
Personal
- Forget perfect, im trying not to be worthless… -
Personal
- Forum Blogoree.ro -
Forum
- George Toma
| Branding | Identitate | Advertising @ WeBlog.ro -
Business
- Gradina cu doi nuci -
Personal
- Hacky -
Personal
- Hoinar pe web
-
Educational
- I'm like a bird -
Personal
- idei de imprumut -
Personal
- Ideile Filipului -
Personal
- ivett -
Personal
-
jurnalismonline.ro -
Jurnalism
- Just Some Stranger -
Personal
- kiddo -
Personal
- Kit.blog :: Cristian 'Kit' Paul
-
Design
- Korali -
Personal
- kterink.com
-
Design
- Let me see your beauty when the witnesses are gone -
Personal
- Lifesux... -
Personal
- Link7 Blog - IT
- Lucian Calin Ilica - blog & galerie foto -
Personal
- Lucian Savluc - Blog - IT
- lyrics and comments...spun eu ce spun dar voi? -
Personal
- Make My Days Be -
Personal
- MANAFU*
-
Jurnalism - nod de plecare
- me, myself & i-
Personal
- MOSUCU -
Personal
- mns's blog
-
Personal
- my poofy obsessions - Personal
- My private… :D world - Personal
- Nasu` Drojdie -
Personal
-
NEREZONABILUL PROFESOR
-
Educational
- Nimic nu e intamplator, totul e cu un rost -
Personal
- Oitze, tux's blog -
Personal
- Oradeanul.com -
Personal
- Personal blog - Dragos Roua -
Business
- Planet linux360 - IT
- planning.ro - Business
- Plictiseli -
Personal
- Prinsea - Jurnalism
- PRwave Blog - Business
- Razvan Bogdan :: Blog - IT
- RO.RSS :: dev log - IT
- se prea poate -
Personal
- Serial thoughts -
Planning
- Sliced Silence -
Personal
- Smartmob in RO - Social
- sparking
curious mind-
Publicitate
- Spiridus de Bucuresti -
Personal
- Succes Dublu -
Personal
- Suplimentul
de cultura Polirom - Scara de Blog -
Ziare_reviste
- tangerine's POV -
Personal
- textier-
Jurnalism
-
the sin within -
Personal
- think pink....or maybe get lost in the darkness -
Personal
-
Una pe zi cu Novac -
Personal
- Urban Delice -
Personal
-
Vanda -
Personal
-
verbal masturbate -
Personal
- Vivi's developer blog -
Business
- Webmaster de serviciu - IT
- zeroBarat -
Personal
In dreptul fiecarui blog apare categoria din care face parte la Colectia de webloguri / RSS romanesti.
Se poate face si un mic studiu referitor
la difuzarea informatiei, tematica / vizibilitatea blogurilor ce au publicat un icon / link si a
celor ce au raspuns.
Sa observam si cate bloguri din fiecare categorie au publicat informatia; in
paranteze apare numarul total de bloguri din respectiva categorie inscrise in
Colectie:
Technorati Tags: Romanian Blogosphere
RoBloggersSurvey Blogosfera romaneasca
^ |